100cols etappe 33: van Modane naar Bourg St. Maurice (15 september)

 


What more could a man want.

De weersvoorspelling was niet goed, maar de tocht loopt op z'n einde en we wilden door. Vrij vroeg was ik op pad om een behoorlijke afstand te maken. Maar direct uit Modane was de weg geblokkeerd, naar later bleek voor het zekeren van de rotswanden. Een jonge wegwerker kwam aanlopen met een zak vol broodjes voor zijn ontbijt en liep langs de afzetting. Op mijn vraag of ik met hem mee mocht lopen, wees hij me op verschillende borden over levensgevaar en gebruik van springstoffen. Of ik gek was om hier langs te willen. Tevreden kauwend liep hij vervolgens exact de route die ik had willen nemen. Ik gaf maar op - mijn Frans is zeker niet goed genoeg om alle verwensingen, die in mij opkwamen, goed onder woorden te brengen - en keerde om naar de andere kant van de rivier om daar omhoog te gaan.
Na een onvrijwillig puzzelritje door het dorpje Avrieux om snel weer aan de goede kant te komen (wat niet lukte), volgde ik dan maar de grote D1006 om pas na 25 km op de originele route te komen.

Er stonden twee cotes en twee cols op de lijst voor vandaag. De eerste Côte hoefde ik niet te nemen, vanwege de omleiding, maar de hoogtemeters had ik in het puzzelritje al gemaakt. De tweede côte en de eerste col, de Madeleine, vormden geen probleem, maar de grote prijs was de Col de l'Iseran. Gezien de hoogte (meer dan 2500 meter) en het weer (koud en regenachtig) was ik er niet gerust op. De eerste stukken waren weliswaar zwaar, maar droog, tot ca. 7 km onder de top. Daar begon de wind harder te waaien, de temperatuur daalde onder de tien graden, terwijl de stijgingspercentages juist daarboven kwamen en een mals buitje maakte het beestenweer; "what more could a man want" vertelde ik mezelf, maar ik kon snel een heleboel leukere dingen verzinnen. Het was luctor et emergo, want ik kwam boven, maar beter werd het niet. Ik citeer Tim Krabbé: "De top. Ik moet stoppen met trappen en mag beginnen met bevriezen." De hele, lange, afdaling naar Val d'Isere zat ik te bibberen en te klappertanden.




Pas na het skidorp vergat ik de kou, omdat iets nog ergers zich meldde; veel tunnels en veel vrachtverkeer, dat hard reed. Het geluid van een vrachtwagen wordt in een tunnel versterkt en verstrooid, zodat je niet weet of die van achter of van voren komt. De grote vraag was of de chauffeur voldoende oplette om mijn zielig kleine rode achterlampje te zien. Het duurde nog meer dan 30 kilometer voordat ik in Bourg St. Maurice was en wat rustiger kon ademhalen. Morgen wat minder kilometers, maar wat meer hoogtemeters, met o.a. de Cormet de Roselend en de Col de Saisies. Dan zijn we bijna de Alpen uit. De Jura en de Vogezen beloven het iets rustiger aan te doen.


113,3 km, rijtijd 6:11:52, 2268 hms, 164 W Norm. power, 3177 Kcal

https://www.strava.com/activities/7813211806

  • Côte de Rossanges (niet gedaan vanwege omleiding)
  • Côte de Termignon
  • Col de la Madeleine (86)
  • Col de l'Iseran (87)







Reacties

Populaire posts